Hiszpania: od grudnia 10 procent VAT od wynajmu wakacyjnego
Od 1 grudnia 2026 krótkoterminowy wynajem wakacyjny w Hiszpanii będzie stopniowo obejmowany 10-procentowym VAT. Dotyczy to pobytów krótszych niż 30 nocy, jeśli wynajmowany lokal nie jest głównym miejscem zamieszkania wynajmującego. Przepis zawarto w nowym dekrecie dotyczącym mieszkalnictwa, który wchodzi w życie w czwartek, 8 października 2026.
Platformom grożą wysokie kary
Dekret zaostrza też nadzór nad platformami rezerwacyjnymi. Jeśli nie przekażą administracji wymaganych informacji, grożą im kary do 1 miliona euro lub 2 procent ich obrotu. W ten sposób rząd chce zapobiec wycofywaniu mieszkań z rynku najmu długoterminowego.
Od 1 stycznia 2027 gminy będą mogły ponadto podnieść podatek od nieruchomości o maksymalnie 150 procent w przypadku mieszkań wynajmowanych turystom oraz pustostanów. Dekret pozostawia gminom decyzję, czy skorzystają z tej możliwości.
Nowe zasady najmu na czas określony
Rząd wprowadza też ograniczenia poza wynajmem wakacyjnym: jeśli brakuje uzasadnionego powodu zawarcia umowy najmu na czas określony albo kolejno zawarto więcej niż 2 takie umowy, najem automatycznie uznaje się za zwykły najem mieszkania. Przy wynajmie pokoi suma czynszów nie może przekraczać czynszu za całe mieszkanie.
Wynajmujących, platformy i gminy obowiązują więc różne terminy: dekret już obowiązuje, przepisy o VAT zaczną obowiązywać w grudniu, a możliwość podniesienia podatku pojawi się w styczniu.
Tematy: mieszkalnictwo · turystyka
Źródło: Europa Press / Mallorca.com